Forbrugerne stiller hele tiden nye og skærpede krav til nye biler, da der stadig forekommer alt for mange ulykker i trafikken, og blandt andet ved hjælp af nye avancerede IT-systemer kan sikkerheden hele tiden forbedres. I denne artikel beskrives de nyeste sikkerhedssystemer til moderne biler, samt hvorledes disse testes og sammenlignes, således bilisterne nemmere kan vurdere den enkelte bils sikkerhed ved anskaffelsen.

Typer af sikkerhedssystemer i biler

Moderne biler skal overholde mange sikkerhedskrav for at kunne blive godkendt til kørsel på offentlige veje, og Euro NCAP tildeler endda et vist antal stjerner til hver bil, således den enkelte forbruger kan se, hvor sikker bilen er ud fra en grundig test udført af fagfolk. Sikkerhed i biler går især ud på at kunne forudse problemer i trafikken, således chaufføren i god tid kan bremse op og undgå en stor og alvorlig ulykke. I dag skal biler derfor have effektive bremsere, dæk, airbags og eventuelt GPS og andre kameraløsninger, der giver et godt udsyn og hjælp til kørslen. Disse systemer kan hver især medvirke til at forhøje bilens sikkerhed:

  • Sikkerhedsseler
  • Airbags
  • Intelligent farttilpasning
  • Træthedsdetektor
  • ABS-bremser
  • Bremseassistent
  • ESC
  • Selealarm
  • Vognbaneskiftalarm
  • Blindvinkelalarm
  • Afstandsradar
  • Dæktryksovervågning
  • Alkolåse
  • Elektroniske øjne
  • eCall (automatisk 112-opkald)

Euro NCAP konceptet

Euro NCAP står for European New Car Assessment Programme, og organisationen har til formål at forsyne forbrugerne med realistiske og uafhængige oplysninger om kollisionssikkerhed samt fodgængervenlighed for de mest populære biler i Europa. Euro NCAP får støtte fra masser af regeringer samt fra EU-Kommissionen, så derfor kan forbrugerne trygt stole på bilernes NCAP vurdering. Bilerne testes grundigt indenfor disse kategorier:

  1. Voksensikkerhed med en crashtest forfra, fra siden samt bagfra.
  2. Børnesikkerhed herunder sikkerheden for børn i barnestole.
  3. Fodgængervenlighed hvor en påkørsel af en person simuleres.
  4. Hjælpesystemer som Elektronisk Stabilitetssystem (ESC) mv.

I starten fik bilerne separate karakterer indenfor de enkelte kategorier, mens man i dag får en samlet vurdering af alle fire grupper, og samtidigt er kravene skærpet siden 2012, således en bil med et vist antal stjerner dengang ikke nødvendigvis vil kunne opnå lige høj en vurdering i dag. Hvis man derfor har kig på en relativ ny bil med en god NCAP vurdering, så kan man trygt regne med, at denne bil har et meget højt generelt sikkerhedsniveau.