Når man er på udkig efter en ny bil, så bliver man jo bombarderet med informationer om hver enkelt bil, så et tager tid at sammenligne bilerne, idet de har forskellige egenskaber og kvaliteter, og forbrugerne har jo også forskellige behov og prioriteringer, så derfor er enhver bilhandel en unik situation. Vi ser på bilens pris, rummelighed, økonomi, motor, antal sæder, bilmærket, bilens udstyr og tilbehør, bilens trækevne og meget mere, men vi er efterhånden også begyndt at fokusere på bilens sikkerhed. Alle nye biler skal være sikkerhedsgodkendt for at måtte sælges i Danmark, så der findes biler i andre lande, der ikke har samme høje kvalitetskrav til biler, som vi har herhjemme. Men hvordan vurderer man sikkerheden i biler, da det nok ikke udelukkende er antallet af airbags, der er afgørende for bilens sikkerhed?

FDM og NCAP

I Europa har landene i fællesskab udviklet en standard for bilernes sikkerhed, og man giver et antal stjerner for hver testet bil, der viser bilens generelle sikkerhed, på samme måde som man rater restauranter og hoteller. Dermed er det væsentligt nemmere for bilisterne at vælge en bil, der opfylder de ønskede krav til bilens sikkerhed. Euro NCAP er en testorganisation, som står for at foretage alle de nødvendige crashtests af bilerne på det europæiske marked, og i Danmark er FDM den lokale repræsentant for denne testorganisation. Bilerne testes for alle mulige former for uheld og sammenstød, så man kan være sikker på, man ikke pådrager sig alvorlige skader under kørslen, hvis uheldet er ude. Man anvender avancerede dukker, der har måleudstyr monteret overalt på kroppen, og derved indhenter man nyttige informationer, således producenterne kan lave mere sikre biler, der nemmere kan godkendes og sælges. Man anvender 5 stjerner til at sammenligne bil sikkerheden med, og stjernerne er et synligt tegn på, at netop denne type bil har gjort noget ekstra ud af sikkerheden på disse områder, idet en bil med nul stjerner alligevel opfylder minimumskravene for at blive godkendt, men bilmodellen har altså ikke gjort noget ekstra ud af sikkerheden.

  • 1 stjerne: Marginal beskyttelse mod sammenstød
  • 2 stjerner: Normalt sikkerhedsniveau men uden et sikkerhedssystem mod sammenstød
  • 3 stjerner: God gennemsnitlig sikkerhed men uden et sikkerhedssystem mod sammenstød
  • 4 stjerner: Generel god sikkerhed for bilens passagerer på alle områder
  • 5 stjerner: Meget god sikkerhed med effektivt sikkerhedssystem mod sammenstød

Biler med højeste sikkerhed for de enkelte biltyper

Både FDM og NCAP har en hjemmeside, hvor man nemt kan teste sin egen biltype ind i et skema, hvorefter man får adgang til testresultaterne, og man kan se den samlede vurdering af bilens sikkerhed. Her kommer en kort oversigt over de biler i hver klasse, der har klaret sig bedst.

SUPERMINI

I denne klasse er vinderen Renault Clio, hvilket især skyldes bilens gode sikkerhed for personer af alle forskellige størrelser, og bilen blev også den absolutte topscorer i beskyttelsen af testdukken, der havde størrelse som en 18 måneder gammel baby.

FAMILIEBIL: I kategorien ‘Lille Familiebil’ vandt Volvo V40 guldmedaljen i sikkerhed.

FAMILIEBIL: I kategorien ‘Stor Familiebil’ løb BMW 3-serien med førstepladsen i kampen om at blive Europas mest sikre bil, idet denne serie familiebiler giver en god beskyttelse af testdukkerne.

LILLE MPV: Årets sikreste ‘Lille MPV’ var Ford B-Max, som især scorede højt i beskyttelsen af de mennesker, som sad på forsæderne i bilen. Bilen Fiat 500L fik dog ligeså mange point som Ford B-Max, og Fiat-bilen bør især fremhæves for sin beskyttelse af fodgængere, ligesom dens sider også gav høj sikkerhed til de voksne i bilen.

LILLE OFFROAD: Ford Kuga kom øverst på podiet i kampen om at blive den mest sikre lille offroad 4×4-bil. Bilens sikkerhedssystem scorede det maksimale antal point, blandt andet på grund af funktionen, hvor føreren manuelt kan sætte en fartgrænse. Bilen var desuden god til at beskytte dukkerne.

STOR OFFROAD: Årets sikreste store offroad 4×4-bil var ifølge Euro NCAP Hyundai Santa Fe. Denne bil er især god til at sikre fodgængernes sikkerhed, og folkene på forsæderne fik også rigtig god beskyttelse.

VAREVOGN: Euro NCAP udråbte Ford Transit Costum til at være den sikreste varevogn. Bilen fik det maksimale antal points for den sikkerhed, den gav børnene på bagsædet, og den var også relativt god for menneskerne på forsædet.