Spar dyrt brændstof via serviceeftersyn
Uanset om din bil er ny eller gammel, så kan du altid optimere dens brændstofforbrug med forholdsvis enkle midler. Enhver bils sikkerhed og gode køreegenskaber starter helt fra bunden – det vil sige med dækkene. De skal naturligvis være i orden og opfylde det lovbefalede krav om minimum 1,6 millimeters slidbane/dækmønster. Og gerne mere, for det er dækmønsteret, der giver bilen godt vejgreb. Dæk med nedslidt dækmønster vil på en våd vej nærmest skøjte hen over vejoverfladen uden at få fat – det, som også kaldes aquaplaning. Der er også en grund til, at der er forskel på sommerdæk og vinterdæk. Vinterdækkets opbygning og slidbanemønster betyder, at det er meget bedre til at bremse på sne- og isdækkede veje. Det griber ganske enkelt bedre fat i overfladen, og det giver en kortere bremselængde. Men lige så vigtigt er det, at vinterdækket i langt større grad hindrer udskridninger og giver mere sikker kørsel end sommerdækket, når det er sneglat. Til sammenligning vil kørsel ved 50 km/t på en sneglat vej med vinterdæk give en bremselængde på 34 meter, men hvis du stadig har sommerdæk på bilen, så vil den blive 10 meter længere. Bed dit værksted om at tjekke dine dæks slidbanemønster, og få gode råd om de bedste sommer- og vinterdæk.
Husk det rette dæktryk
Én ting er, at dækkene naturligvis skal være lovlige – det er ret nemt at tjekke. Noget andet er, at de skal have det rette dæktryk i henhold til fabrikantens specifikationer. Et for lavt dæktryk kan koste på brændstofregnskabet, fordi kontaktfladen med vejunderlaget bliver alt for stor. Modsat kan et for højt dæktryk udgøre en sikkerhedsrisiko, fordi kontaktfladen bliver for lille, og det går ud over både bremseevne og styreegenskaber. De fleste tankstationer har luftpumper, så du selv kan pumpe din bils dæk, men hvis du vil være helt sikker, så bed dit værksted om at gøre det ved hvert besøg.