Undgå farlige situationer – få tjekket bilens sikkerhedssystemer
En topmoderne bil kan være udstyret med et utal af sikkerhedssystemer – ofte også kaldet assistentsystemer, og de har naturligvis til formål at øge sikkerheden – både for bilisten og for andre trafikanter. Det kan være det elektroniske stabiliseringsprogram ESP, som kan rette bilen op på et splitsekund ved en truende undvigemanøvre. Det kan være antispin systemet ASR, som hindrer at et enkelt hjul spinner, ABS-bremser, som de fleste biler er udstyret med i dag, og som forhindrer, at hjulene blokere ved hård opbremsning på glat vej – med deraf truende udskridning og mange andre systemer.
Men de har også tit til formål at aflaste føreren i bilen. En fartpilot holder en fastsat hastighed, afstandskontrol holder en sikkerhedsafstand til forankørende uanset hastighed, en vognbaneassistent advarer, hvis man uforvarende er på vej ind i den forkerte vognbane og så videre. Det er som regel avancerede elektroniske systemer, som man ikke selv har en chance for at tjekke, men det kan et værksted.
Også mere ”gammeldags” sikkerhedssystemer skal tjekkes
Har du en bil af lidt ældre årgang, så er den sandsynligvis ikke udstyret med al denne nymodens elektroniske sikkerhedssystemer. Men det betyder ikke nødvendigvis, at din bil er specielt usikker. Vel at mærke, hvis dine sikkerhedskomponenter er tjekkede og nysynede. Et bremsesystem består grundlæggende af nogle skiver på hjulene, som nogle bremseklodser via en bremsekaliber presses ind imod, når du træder på bremsepedalen.
Bremseskiven er placeret på samme aksel som hjulet, når bremseklodserne griber fat i skiven, så reduceres hjulets omdrejningshastighed. Dit tryk på pedalen går via nogle bremserør fyld med bremsevæske ned til bremsekaliberen, som aktiverer bremseklodserne. Altså skal der være fyldt op med bremsevæske, og bremserørene skal være tætte, bremsekaliber, bremseklodser og bremseskiver skal være i orden – ellers bliver det meget farligt. Få et professionelt værksted til at tjekke hele bremsesystemet. Og styretøjet, for her må der heller ikke være slinger i valsen!